категорії: стаття

Ляльки-мотанки

теґи: вузликова лялька, "Ляльки, мотанки, стаття

Ласкаво просимо до нас в онлайн галерею "Chakachu", на перегляд наших лялечок-мотаночок та вузликових лялечок!     http://www.chakachu.com/ukr/catalog/lv

 

         Після прийняття християнства язичницька міфологія тривалий час залишалася актуальною, оскільки була пов’язана з природою ( Масляна, Купала).  Це вплинуло на ляльку-іграшку, змінило її сюжетний зміст. Матеріалом слугували солома, трава, тканина, гілка дерев, глина, дерево, очерет тощо.

        Серед цього  розмаїття сучасних ляльок народні ляльки з тканини є особливим видом. Образ молодої дівчини, «заквітчаної дівчини», «княгині і дружки» в окремих селах Полтавщини, Черкащини та Київщини символізує родючість і життя. Тоді як в інших селах цих областей триває образ ляльки-матері.

 Превалювання  жіночих зображень над чоловічими пояснюється тим, що з жіночим образом з давніх часів асоціювалися уявлення про богиню родючості, берегиню домашнього вогнища та захисницю. 

   Ляльки Середньої Наддніпрянщини своєрідні за способом виготовлення, складні за декоративною палітрою. Таку ляльку виготовляли способом зв’язування і накручування вузлів без голки та ножиці. Тому вона і називається «вузликова лялька». Також виділяють такі стародавні лялечки – як "мотанка"! Візуально остання  схожа на "вузликову ляльку" та вони суттєво разняться за способом створення! Мотанку створюють шляхом намотування шматочків тканини, через це і така споріднена назва з словом мотати))!  Хрест на обличчі-символ райдуги, тому він робиться з яскравих ниток. Обличчя-солярний знак сонця. Всі вертикальні лінії-це чоловічий початок, усі горизонтальні лінії-жіночий. 

  Тож ляльки Середньої Наддніпрянщини мають найбільш обрядовий вигляд. Вони декоративні, яскраві, старчаті мають язичеський трохи таємничий вигляд.

         Оскільки народні  ляльки з тканини були невід’ємною частиною селянського побутового середовища, пов’язаного з хліборобською працею та домашнім вогнищем, тому вони і в прадавні часи, і сьогодні є символом родючості, материнства та своєрідним оберегом.

       Ляльки виготовлялися  або нашвидкоруч, щоб заспокоїти забавити дитину, або старанно як подарунок на свято, весілля, чи на День Народження.

       Майстерно зроблена, пишно вдягнена лялька є цінним предметом домашнього майна, водночас виступаючи посередницею між старшим і молодшим поколіннями, запорукою добробуту, щасливого родинного життя, та захисту від злих сил.

  •            Меланія №101 (іграшка-колиска)

     Іграшка колиска – знак божества, заступниці дітей. Її прикріплюють до колиски дитини, як оберег. Вважалось, що задовго до народження дитини, мати укладала в колиску вузликову ляльку, яка мала її обжити. Після народження дитини лялька не залишала місця в колисочці, бо вона оберігала від безсоння, усяких хвороб, та інших напастей. Дарують ляльку при народженні дітей.

  Спідниця зроблена з шматочків тканини які виступають посередником між старшим і молодшим поколінням.

  •            Христя № 44 (святкова ляля)

Ляльки Середньої Наддніпрянщини мають найбільш обрядовий вигляд. Вони декоративні, яскраві, старчаті, мають язичеський, трохи таємничий вигляд. Матеріалом для таких лялечок слугувала солома, трава, тканина, гілка дерев, тощо.

            Лялечка, весільна або наречена, призначена для прикрашання інтер'єру, є найкращим подарунком до різних свят: весілля та дня народження. Яскрава, насичена кольорами, майстерно зроблена, є цінним предметом домашнього майна, водночас виступаючи посередницею між старшим і молодшим поколіннями, запорукою добробуту, щасливого родинного життя, та захисту від злих сил.

  •          Глорія

Лялька в хусточці з тканини в приглушених тонах є дуже сильним оберегом. Фартух – символ захисту жіночого начала. Про ляльок – берегинь згадували коли хотіли позбавитись від лиха та різних напастей. Її тричі обертали проти годинникової стрілки, промовляючи : «відвернись злом , повернись добром.» Вважалось, що лялька не повинна бути схожа на людину, бо в неї може вселитися злий дух.   Chakachu 2010

  •       Регіна № 43 (Княгиня- льон)

 

         Лялька з тканини в приглушених тонах є дуже сильним оберегом. Фартух – символ захисту жіночого початку. Взагал,і зі своїми ляльками-берегинями, дівчата ніколи не розлучалися: вони  їх супроводжували всюди і завжди, аж поки дівчина не виходила заміж і народжувала донечку, якій лялька діставалася у спадок. Лялька уособлює в собі символ жіночого та чоловічого початку.
 

  •      Одарка № 34 (Богородиця)

Лялька  з діточками нагадує  іконописний образ  Богородиці. ЇЇ дарують  новоствореним сім’ям. Ганчіркову ляльку, Берегиню вироблену власними руками, мати дарувала донечці перед весіллям, благословляючи її таким чином на щасливе заміжжя. Гості теж дарували ляльок з побажанням, щоб в них народилося багато діточок.

 

За більш детальною інформацію про історію мотанки, майстеркласи по створенню народної ляльки, відомих українських майстрів звертайтеся до Олександра Часника.

Завжди раді сприяти розвитку українського мистецтва.

Ваша Онлайн галерея "Chakachu"   -  www.chakachu.com !!!